Aralık 13, 2011

İSLAMDA AĞACA VERİLEN ÖNEM


İSLAMDA AĞACA VERİLEN ÖNEM

            Değerli müminler !
            Binbir türlü renklerle donatılmış tabiat güzellikleri,insan ruhunu dinlendiren özelliklere sahiptir.Denizlerin mavisi,yemyeşil desenlerle donatılmış ormanlarımız Allah’ın müzeyyen isminin yansımalarıdır.Daralan ruhlara bütün bu güzellikler şifadır.Gerçekten de sıkılan insanların,soluk alanları ormanlar ve yeşilliklerle bezenmiş bitki örtülerimizdir.
            Kuran’da cennet tasvirlerinde ağaçlar önemli bir figürdür.Ağaç 176 yerde zikrolunmaktadır.Ağaçların meyveleri,gölgelikleri,aralarından akan suların sesi,cennet nimetleri arasında anılmaktadır.Ağacın insan ruhunu dinlendiren yönü şöyle tasvir olunur:”Cenetlikler ve eşleri gölgeler altında tahtlara kurulurlar.Orada onlar için her çeşit meyve vardır.Bütün arzuları yerine getirilir.”[1]
            Ağaç ve bitkilerin faydası sadece ruhu okşayan göze hoş gelen manzaralardan ibaret değildir.Ağaç ve bitkiler insan hayatı için vazgeçilmez gıda kaynaklarıdır.Onlar rahmet elinin insanlara uzanışının ifadeleridir.İnsanlar ağaçlar sayesinde temiz havayı soluya bilmekte,toprağın erozyona uğramaması ağaçlar sayesinde önlenmekte,tehlikeli sel felaketleri ağaçlarla önlenilmekte,özetle ağaçlar çevre problemlerini önleyen çok önemli bir etken olmaktadır.Böylesine önemli olan ormanlarımızı çeşitli rantlar uğruna tahrip etmek,gelecek nesillere yapılan en büyük ihanettir.Çünkü ormanını kaybeden milletler çölleşen topraklarla karşılaşacak,bu durum ise yağmursuzluğu ve verimsizliği doğuracaktır.Ağaçlar insanları doğumuyla beşikte karşılamakta,ölümleriyle tabutla yolculamaktadırlar.Isınmasından,yazdığımız kağıtlara okuduğumuz gazetelere hemen hemen her sahada ağaç bizim ana malzemelerimizdir.
            Kuran’da ağaç tasvirleri cennet figürleri olarak analtıldığı gibi,Hz peygamberde ağaca ve korunmasına çok önem vermişlerdir.Dünyada-ilk ağaç koruma şekli olarak-milli park uygulamasını Hz İbrahim yapmışlardır.Buna göre Mekke’de “Harem” bölgesinde hiç bir yeşillik koparılmayacak,hiç bir av hayvanı avlanmayacaktır.Böylece ağaç ve yeşilliklerin tabii korunması sağlanmış olacaktır.Aynı uygulamayı Hz peygamber (a.s) Mekke’nin yanında Medine’de de yapmışlardır.Medine’de de çevredeki yeşillikler koparılmayıp korunmakta ve tabi güzellikleri korunma altına alınmaktadır.Bu uygulamalar,müslüman ve modern insanların şehircilik anlayışında ilham kaynağı olmuş ve günümüz insanı,çevrecilik adı altında şehirlerin etrafını ve içindeki ağaçları kendinden bir parça bilerek sevmiştir.
            Hz peygamber (a.s) daima ağaç dikmeyi teşvik etmiş ve bu gayeyle kampanyalar yaparak şöyle buyurmuşlardır:”Elinizde bir ağaç filizi varsa,kıyamet kopmaya başlasa bile,eğer onu dikecek kadar zamanınız varsa mutlaka dikiniz.”[2] Rasulullah bu tavsiyeleriyle müminin her anını değerlendirmesini tavsiye etmekte ve ağaçları yaşatmanın önemine işaret buyurmaktadırlar.Yeşillikleri ve onların temelini oluşturan ağaçları yok etmek ise,kınanıp şöyle buyurulmaktadır:”Kim bir yeşilliği yok ederse,Allah o kimseye lanet eder.”[3]
            Ağaç islam vakıf geleneğinde,meyvesinden insanların istifade ettiği çok önemli bir hayır aracıdır.Belirli meyveler dikilmekte,insanların gelip geçtiğinde meyvelerinden yararlanmaları için onların bakımı yapılmaktadır.Böylece mümin,”Ben faniyim,fakat arkamdan benim eserlerim yaşayacak ve insanlar ondan yaralandıkça sevaphanem boş kalmayacaktır.”inancıyla yaşamaktadır.Hz peygamber (a.s)’de şöyle buyurmaktadır:”Bir müslüman bir ağaç diker veya bir ekin ekerse,ondan bir hayvan,yahut bir kuş veya herhangi bir varlık yerse,ondan dolayı kendisi için muhakkak bir sevap vardır.”[4] Diğer yandan bitmeyen hayırlar sınıfı ölüm sonrasında anlatılırken şöyle buyurulur:”Yedi şey vardır ki,kişi vefat etse de onlardan sevap almaya devam eder.Bunlardan biri de,…dikilen ağaçtır…”[5]
            Müslüman hayatının her safhasında insanlara iyilikle emrolunmuştur.Müecessem ifadesiyle sadaka vermek müminin her an başvurduğu bir iyilik şeklidir.Ağaç dikmeyi de aynı katagoride değerlendiren Hz peygamber şöyle buyururlar:”Bir müslüman ağaç dikerse,o ağaçtan yenilen ürün onun için muhakkak bir sadaka olur.O ağaçtan çalınan meyve de onun için bir sadakadır.Vahşi hayvanların yediği de o kimsenin hesabına bir sadakadır.Kuşların yediği de sadakadır.Her insanın ondan yiyip eksilttiği ürün de onu diken müslümana ait bir sadakadır.”[6]
            Değerli müminler !
            İnsanlığın çevreyi koruma adı altında yaptığı faaliyetler bütünü,dinimizin temel öğütlerindendir.Allah’ın emaneti olan yeşilliklerimizi koruyalım.İnsan ömrünce ancak gelişip yetiştirilebilen ağaçlarımızı bir anlık gafletimizle yok etmeyelim.Her bir ağacın ve bitkinin birer canlı olduğunu ve Allah’ı zikrettiğini bilelim.Toprağa ektiğimiz her bir canlının gelecekte bütün canlılara hizmet verdiğini ve bunun da bir ibadet olduğunu bilelim.

            Nemutlu çevresiyle uyumlu olup, her canlıya sevgiyle yaklaşabilenlere !

           

[1] Kuran,Yasin,36/56-57
[2] Buhari,Edebü’l-Müfred:168
[3] Kenzü’l-Ummal,3/905
[4] Müslim,Müsakat:2
[5] Buhari,Cihad:71
[6] Müslim,Musakat;4